Hvordan sender jeg min mobil til reparation?
Du kan enten selv sende din telefon til reparation ved at følge
nedenstående guide. Alternativt kan du henvende dig i en Telia
butik - Her kan du samtidig få udleveret en lånetelefon.
1) Inden du går i gang:
Inden du melder en reparation skal du have følgende klar:
- IMEI-nr. (IMEI-nummeret kan du finde ved at trykke *#06# på din
mobil. Hvis din mobil eller tablet ikke virker, kan du typisk finde
det på bagsiden, under batteriet eller på den originale
emballage.)
- En detaljeret beskrivelse af fejlen/manglen
- Følgeseddel (der fulgte med i den originale telefonpakke fra
Mit Tele) eller dit leverings- og købsbevis (leveringsbekræftelse)
som du har fået på mail. (Hvis du ikke kan fremskaffe hverken
følgeseddel eller købsbevis, så kan du blot sende din mobil eller
tablet afsted uden. Du skal dog være opmærksom på, at dette vil
forlænge sagsbehandlingen.)
- OBS:Skulle du være så uheldig, at den telefon eller tablet som
du har modtaget fra Mit Tele ikke virker ved modtagelsen, skal du
inden 14 dage fra modtagelsen kontakte os på telefon 7023 0600
eller på mail kundeservice@mittele.dk.
I emnet skriver du "DOA". Vi besvarer din mail, og oplyser dig om
det videre forløb.
2) Sådan opretter du en reparation:
- Du kan oprette en reparationssag ved at trykke på linket
nedenfor. Du vil herefter blive overført til Mit Teles
reparationsside hos vores autoriserede værksted, Mobylife. Følg
blot guiden på reparationssiden.
- Du har mulighed for, at uploade dit leverings- og købsbevis
direkte på reparationssiden eller alternativt blot vedlægge den
fysisk i den pakke du skal sende til Mobylife.
- Når du har udfyldt din reparationssag sender vi en mail til
dig. Den indeholder vejledning, link til at udskrive din fragtlabel
med porto (du sørger selv for forsvarlig indpakning), samt en
kvittering som du skal udskrive og sende sammen med mobilen eller
tabletten til Mobylife.
Du må ikke
bruge den returlabel der allerede ligger i den oprindelige
telefonpakke, som du fik fra Mit Tele, du kan kun bruge den fragtlabel
du modtager på e-mail. Ellers bliver din telefon nemlig ikke sendt
til reparation.
Vi anbefaler, at du husker at tage en sikkerhedskopi af din
telefon ellertabletinden du sender den afsted til Mobylife.
Mobylife nulstiller nemlig telefonenvedmodtagelse, hvilket betyder
at alt data går tabt. Ligeledes skal SIM-kortet tages ud af
telefonen inden den sendes afsted.
HUSK at få
en Postkvittering/Indleveringsattest, når du afleverer
telefonen på posthuset til forsendelse. Læs mere om dette
her.
3) Særligt omkring iPhones
Hvis du har en iPhone, skal du huske at slå "Find min iPhone"
fra. Hvis du ikke gør det har Mobylife ikke mulighed for at
behandle din iPhone.
Sådan gør du:
- Tryk på indstillinger.
- Vælg iCloud.
- Deaktiver Find min iPhone.
- Indtast adgangskoden til dit Apple
ID.
- Find min iPhone er nu deaktiveret.
- Er din telefon defekt, kan du logge på via www.icloud.com
- Klik på Alle enheder og vælg den enhed, hvor Find min iPhone
skal fjernes
- Klik på fjern fra konto eller alternativ på knappen "Slet" ud
for enheden
4) Er du i tvivl om noget?
Kontakt vores kundeservice på tlf. 7023 0600 eller mail kundeservice@mittele.dk
Hvad kan jeg gøre inden jeg sender min
mobil til reparation?
Inden du sender din mobil til reparation, og skal undvære den,
kan du forsøge at løse fejlen selv. Vi har derfor samlet nogle af
de mest almindelige løsninger på problemer med mobilen. Vi
anbefaler, at du prøver dem, før du sender din mobil til
reparation:
- Tænd og sluk: Sommetider kan det hjælpe at slukke og tænde
mobilen efter f.eks. en opdatering eller ændringer i mobilens
indstillinger. Oplever du udsving i netværket kan en genstart
ligeledes hjælpe mobilen med at indhente de nyeste opdateringer fra
vores netværk.
- Opladning: Oplever du udfordringer med at få mobilen til at
oplade korrekt, kan du forsøge med at tilslutte en anden oplader.
Føles det som om at opladeren ikke sidder ordentlig i mobilen kan
det muligvis skyldes ophobning af lommeuld eller støv. Dette kan
fjernes ved forsigtigt at blæse trykluft ind i stikket. Har mobilen
været fuldstændigt tømt for strøm, så er det ganske almindeligt, at
der kan gå et stykke tid inden du kan tænde mobilen igen efter du
har påbegyndt opladningen.
- Hukommelseskort: Nogle mobiler har mulighed for at du kan
udvide hukommelsen med et hukommelseskort. Er der fejl på
hukommelseskortet kan det være skyld i, at mobilen genstarter,
fryser eller bliver ualmindelig langsom. Forsøg derfor at tage det
ud og herefter anvende mobilen, som du plejer.
- SIM-kort: Test dit SIM-kort i en anden mobil, så du kan
udelukke, at dette er skyld i eventuelle fejl.
- Softwareopdatering: Hvis mobilen genstarter eller fryser kan
det som regel hjælpe at lave en softwareopdatering - enten gennem
mobilens egen indstillinger eller via producentens hjemmeside.
- Gendannelse: Du kan også forsøge at nulstille din mobil til
fabriksindstillingerne. Dette sletter alt det indhold, som du selv
har lagt ind på mobilen. Hvis du har indhold som du ønsker at
gemme, så skal du huske at tage en sikkerhedskopi af mobilen før du
nulstiller til fabriksindstillingerne. Du kan se, hvordan du
sikkerhedskopierer og gendanner din telefon i telefonens
brugervejledning.
Er min reparation
dækket af reklamationsretten?
Som forbruger har du 2 års reklamationsret. Dette betinger af,
at reklamationen er berettiget, og at manglen/skaden ikke er sket
som følge af fejlagtig brug af produktet eller selvforskyldt
adfærd.
Er skaden på din mobil af typen "Fugt/væskeskade", dækker
reklamationsretten ikke, og telefonen bliver sendt retur til dig
med information og dokumentation om dette. Fugt og væskeskader
er ikke ensbetydende med, at mobilen har været tabt i vand eller
lignende. Har mobilen lagt i en sportstaske med fugtigt tøj eller
en svedig lomme på en varm sommerdag kan mobilen tage skade og irre
til. Dette er heller ikke dækket af reklamationsretten.
Er skaden på din mobil af typen "Fysisk overlast", dækker
reklamationsretten ikke, og mobilen bliver sendt retur til dig med
information og dokumentation om dette.
Hvis din mobil er ældre end 2 år, vil Mit Teles autoriserede
serviceværksted give et tilbud på, hvad det koster at udbedre
skaden. Ønsker du ikke at benytte dig af tilbuddet, får du sendt
mobilen retur uden reparation.
Kan jeg få
en lånetelefon?
Ja, men så skal du blot henvende dig i en Telia butik.
Er der reklamationsret på
tilbehør?
Der er 2 års reklamationsret på al tilbehør, betinget af, at
reklamationen er berettiget, og at manglen/skaden ikke er sket som
følge af fejlagtig brug af produktet eller selvforskyldt adfærd.
Når du ønsker at reklamere over dit tilbehør, har du følgende
muligheder:
- Kontakt os på telefon 7023 0600 eller på mail kundeservice@mittele.dk.
I emnet skriver du "Reklamation". Vi besvarer din mail, og oplyser
dig om det videre forløb.