Ofte stillede spørgsmål


Hos DLG Tele sætter vi en ære i at yde god kundeservice. Vi vil gerne have, at det altid er en god oplevelse at være i kontakt med os. Her på vores hjemmeside, har vi lavet en oversigt med svar på de oftest stillede spørgsmål. Måske kan du finde svar på dine spørgsmål her.

Finder du ikke svar på dine spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte DLG Tele Kundeservice på 70 23 06 00.

SPØRGSMÅL: Hvordan indstiller jeg mine ekstra services (viderestilling, besked osv.)?
SVAR: Du kan hente en vejledning til dine ekstraservices her.

SPØRGSMÅL: Hvor finder jeg priser på ekstraservices såsom vis nr., viderestilling osv.
SVAR: Du kan finde priserne her.

SPØRGSMÅL: Jeg skal flytte til en ny adresse, hvor huset netop er bygget. Er der noget jeg specielt skal være opmærksom på? 
SVAR: Du bedes undersøge om der er gravet kabel i jorden? Om kabel er tilsluttet og stik sat op. (Fuldmonteret) 
Hvis kablet ikke er gravet ned, bedes du oplyse flg.: 

  • Hvor mange meter kabel der er fra vejen/skel til huset. 
  • Ønsker du selv at grave kablet ned og vi bestiller tekniker til at komme med kabel. 
  • Hvis entreprenør skal grave kablet ned, kan der forventes længere vente tid på flytning. 

Gravearbejdet er gratis til beboelsesejendom, da TDC har forsyningspligt. 
Såfremt der er tale om usædvanlig adresse, vil du blive opkrævet for dette. 
TDC tekniker skal tilslutte kablet og opsætte det første telefonstik i huset. 
Bestil flytning af din telefon her!

SPØRGSMÅL: Min telefon virker ikke, hvad kan jeg gøre selv for at se om fejlen måske er i mine telefonapparater? 
SVAR: For at sikre at det ikke er dine egne telefonapparater der er defekte, beder vi dig teste dine telefonapparater ved at trække alle stik ud i ca. 15 minutter og dernæst sætte dem i en efter en, i det første telefonstik i ejendommen. Hvis der fortsat er problemer med telefonen, skal den fejlmeldes via DLG Tele Kundeservice Tlf. 70230600

SPØRGSMÅL: Min telefon har været fejlmeldt i lang tid, og der er tale om en kabelfejl. Hvorfor kan jeg ikke få besked om hvornår den præcist bliver udbedret?
SVAR: Når der er tale om en decideret kabelfejl som ikke kan udbedres, skal kables graves op. Til dette benyttes eksterne Entreprenører hvilket kan give ekstra udbedringstid. Tidshorisonten for kabelfejl er normalvis mellem 5-17 arbejdsdage. 

SPØRGSMÅL: Hvordan bestiller jeg DLG Fastnet?
SVAR: Ønsker du at få DLG Fastnet 5/5/20 eller 10/20 skal du ringe til DLG Tele kundeservice på 7023 0600.

SPØRGSMÅL: Virker bredbåndstelefoni ved strømsvigt?
SVAR: Nej (med mindre man benytter batteri backup).

SPØRGSMÅL: Hvor mange bredbåndstelefoniabonnementer kan tilknyttes mit bredbånd?
SVAR: Ét bredbåndstelefoniabonnement kan tilknyttes dit bredbånd.

SPØRGSMÅL: Skal jeg have fastnetabonnement for, at få bredbåndstelefoni?
SVAR: Nej, du behøver ikke have et fastnet abonnement. Eneste forudsætning er, at du skal have bredbånd. Du kan dog fortsat vælge, at have fastnet sammen med bredbåndstelefoni.

SPØRGSMÅL: Kan bredbåndstelefoni sættes i hvilende?
SVAR: Nej.

SPØRGSMÅL: Kommer mit nummer i telefonbogen?
SVAR: Ja, men ikke hvis du har hemmeligt eller udeladt nummer.

SPØRGSMÅL: Kan jeg beholde mit eksisterende nummer med bredbåndstelefoni?
SVAR: Ja.

SPØRGSMÅL: Hvor mange telefonnumre kan jeg tilknytte min bredbåndstelefoni?
SVAR: Kun et telefonnummer kan tilkyttes dit bredbåndstelefoniabonnement. Du kan vælge, at få et nyt nummer eller du kan vælge, at overføre dit eksisterende nummer. Har du brug for flere telefonnumre anbefaler vi, at du i stedet opretter et ISDN abonnment. Alternativt, kan du beholde din almindelige fastnet og samtidig etablere bredbåndstelefoni.

SPØRGSMÅL: Virker ekstraservicen "Banke på" til bredbåndstelefoni?
SVAR: Nej.

SPØRGSMÅL: Skal jeg installere noget på min Computer?
SVAR: Nej, bredbåndstelefoni virker uafhængigt af din Computer.

SPØRGSMÅL: Hvad er strømforbruget på en bredbåndstelefoni installation?
SVAR: ATA og 4-ports modem bruger ca. 0,24 KWH i døgnet.

SPØRGSMÅL: Bliver min bredbåndsforbindelse langsommere når jeg taler i telefon?
SVAR: På de lavere hastigheder under 8 Mbit/s tages der ikke af båndbredden ved opkald med bredbåndstelefoni. På de højere hastigheder fra 8 til 20 Mbit/s tages der en lille del af båndbredden ved opkald.

SPØRGSMÅL: Virker min telefon, når jeg er på nettet?
SVAR: Ja, dog ikke ved strømsvigt.

SPØRGSMÅL: Er talekvaliteten ligeså god som ved almindelig fastnet?
SVAR: Ja.

SPØRGSMÅL:  Kan jeg ringe til alle telefoner?
SVAR: Ja, du kan ringe til alle telefonnumre.

SPØRGSMÅL: Skal min Computer være tændt?
SVAR: Nej.

SPØRGSMÅL:  Kan man ringe 112 med bredbåndstelefoni?
SVAR: Ja.

SPØRGSMÅL:  Kan der sættes telefonvagt på bredbåndstelefoni?
SVAR: Nej.

SPØRGSMÅL:  Kan man tilslutte en fax til telefoniadapteren?
SVAR: Ja, det er muligt, men vi garanterer ikke, at det virker med alle faxer. Dette bør undersøges sammen med producenten af faxen.

SPØRGSMÅL:  Kan man tilslutte en ekstern nummerviser eller telefonsvarer til bredbåndstelefoni?
SVAR: Ja. Du skal anskaffe et adapterstik, 3-polet Herm RJ 11 som kan købes i en TDC butik.

SPØRGSMÅL: Skal jeg have en speciel telefon til bredbåndstelefoni?
SVAR: Nej, du kan anvende dine eksisterende telefoner. Du kan dog ikke benytte ISDN telefoner, drejeskive telefoner eller IP telefoner. IP telefoner kan tilsluttes modemmets port 4 men der er ingen garanti for, at de virker.

SPØRGSMÅL: Er der forsyningspligt på bredbåndstelefoni?
SVAR: Nej, der er kun forsyningspligt på telefoni over fastnettet.

SPØRGSMÅL: Hvad skal jeg gøre med telefoniadapteren ved opsigelse af bredbåndstelefoni?
SVAR: Der opfordres til, at aflevere den i en TDC butik. Der vil ikke blive udsendt en returkasse.

SPØRGSMÅL: Hvor lang tid tager flytningen af mit mobilnummer til DLG Tele? 
SVAR:
 En flytning af et mobilnummer tager typisk mellem 30 og 60 dage grundet opsigelsesvarsel hos dit gamle teleselskab.
Såfremt DLG-Tele er skyld i at overdragelsen af mobilnummeret overstiger med de 60 dage, vil DLG Tele kreditere alle udgifter der vil være påløbet efter de 60 dage.

SPØRGSMÅL: Skal jeg selv opsige mit mobilnummer hos mit gamle teleselskab? 
SVAR: Nej, det klarer DLG Tele.

SPØRGSMÅL: Jeg har pt. DUET hos TDC, hvordan sikrer jeg at mit mobilnummer ikke mistes nu hvor jeg har bestilt både mobil og fast flyttet over til DLG Tele? 
SVAR: DLG Tele flytter først dit mobilnummer og derefter dit fastnetnummer, på den måde bibeholdes begge numre. Du behøver ikke at fortage dig noget. Der kan gå cirka til 30 dage, fra mobilnummeret er flyttet over, til fastnettet også er flyttet til DLG Tele.

SPØRGSMÅL: Hvordan sætter jeg min mobiltelefon op til MMS? 
SVAR:
 Du kan hente MMS opsætningen her.

SPØRGSMÅL: Kan jeg bruge min mobiltelefon i udlandet? 
SVAR:   Ja, som udgangspunkt men tjek om mobiltelefonen understøtter det pågældendes lands netværk. I manualen til din mobiltelefon står hvilke netværk mobiltelefonen understøtter.

SPØRGSMÅL: Er der noget specielt jeg skal passe på når jeg rejser udenlands og bruger mobiltelefonen? 
SVAR: Hvis du har aktiveret din telefonsvare på mobiltelefonen og rejser til et land udenfor EU, anbefales det at du kobler telefonsvaren fra, da man ellers vil blive opkrævet for at modtage opkaldet og for at stille det tilbage til Danmark igen.

SPØRGSMÅL: Hvordan skal jeg forholde mig, hvis min nye mobiltelefon er defekt, når jeg modtager den? 
SVAR: Så skal den sendes til reparation. Du kan se her hvordan du skal sende den til reparation.

SPØRGSMÅL: Hvordan kan jeg få mobiltelefoni gennem DLG Tele?
SVAR: Du kan købe en ny mobiltelefon ved at ringe til kundeservice.

SPØRGSMÅL:  Hvad gør jeg, hvis jeg ikke længere ønsker at være DLG Tele kunde?
SVAR: Ønsker du at opsige dit mobilabonnement, skal du kontakte kundeservice på telefonnummer 70230600, alle hverdage mellem kl. 8-16. Vi sidder klar til at hjælpe dig, og måske kan vi ovenikøbet findet et nyt abonnement eller en mobiltelefon, som passer dig bedre. Du bedes have dit 9 cifrede kundenummer parat, da vi uden brug af dette, ikke har mulighed for at opsige dit abonnement.

SPØRGSMÅL: Skal jeg aflevere mit gamle udstyr når jeg skifter til DLG Tele fra TDC?
SVAR: Nej, du behøver ikke at returnere dit gamle bredbåndsmodem til TDC, det skal du selv bortskaffe på nærmeste genbrugsstation. Såfremt dit gamle bredbåndsmodem ikke fejler noget, er der ikke noget i vejen for at bibeholde dette. Vi sender dig under alle omstændigheder, et nyt modem som kan udskiftes hvis det bliver nødvendigt.

SPØRGSMÅL:   Hvorfor overgår mit fastnet og bredbånd ikke samtidigt til DLG Tele? 
SVAR: Det skyldes at ordrerne skal håndteres enkeltvis, det betyder, at der kan gå op til ca. 30 dage, fra bredbåndet er flyttet over, til fastnettet også er flyttet til DLG Tele

SPØRGSMÅL: Hvordan får jeg resten af mine telefonstik i huset til at virke, efter at jeg har fået leveret Bredbånd? 
SVAR: Man kan købe op til 2 ekstra kombifiltre, som er en lille hvid plastic dåse som skal sættes direkte i telefonstikket, hvilket bevirker at telefonstikket kan bruges igen. Du kan bestille dine ekstra kombifiltre via mail: kundeservice@dlg-tele.dk

SPØRGSMÅL: Jeg skal have sat min mail op efter at have fået installeret DLG Tele Bredbånd, hvordan gør jeg? 
SVAR: Du kan finde installationsvejledningen på vores hjemmeside.

SPØRGSMÅL: Jeg har i dag bredbånd hos TDC, kan jeg så få Bredbånd ved DLG Tele?
SVAR: Ja, vi kan som minimum levere samme hastighed som den du har i dag. En større hastighed afhænger af afstand til central og kvaliteten af kobberet i jorden. Bemærk dog at DLG Tele ikke leverer forbrugsafregnet Bredbånd.

SPØRGSMÅL: Hvordan bestiller jeg bredbånd gennem DLG Tele?
SVAR: Du kan kontakte kundeservice på 7023 0600.

SPØRGSMÅLBliver 3G nettet udbygget?
SVAR: Ja, dækningen bliver løbende forbedret. Du kan se den nuværende dækning, samt de kommende udbygninger af dækningen på www.dlgtele.dk

SPØRGSMÅL:Kan man benytte DLG Tele Mobilt Bredbånd - SIM kortet i en almindelig telefon?
SVAR: Man vil ikke kunne foretage en brugbar samtale fra den, da det er et data-only kort. Dog vil man kunne ringe op fra det selvom der ikke går lyd igennem. Dette vil blive takseret som et almindeligt opkald.

SPØRGSMÅL:Kan man sende SMS via DLG Tele Mobilt Bredbånd.
SVAR: Ja, via det medfølgende program kan man sende SMS'er. Dette takseres ud over det faste abonnement.

SPØRGSMÅL:Hvad kan man gøre hvis man har købt DLG Tele Mobilt Bredbånd men ikke er tilfreds med den hastighed der opnås der hvor man bor?
SVAR: Man kan indenfor en måned returnere DLG Mobilt Bredbånd uden beregning. Det er kun hvis man har haft ekstraforbrug udover det faste abonnement at det koster noget.  Dvs. hvis man ikke har sendt SMS'er fra modemet, forsøger at lave almindelige opkald osv. er der ingen udgift for kunden ved at teste produktet.

SPØRGSMÅL:Hvad er Turbo 3G?
SVAR:Turbo 3G er en ny teknologi på nettet. Turbo 3G er også kendt som HSDPA (High Speed  Downlink Packet Access) Turbo 3G er en udbygning af det eksisterende 3G net til højere hastigheder Best effort - Kunden opnår den højest mulige hastighed der er tilgængelig i nettet Turbo 3G vil senere blive udvidet med højere hastigheder for både down- og uplink. Den større hastighed på uplink opnås med teknologien HSUPA (High Speed Uplink Packet Access)

SPØRGSMÅL:Hvad skal man gøre for at kunne udnytte den højere hastighed der kan opnås med Turbo 3G?

SVAR: Følgende skal være opfyldt for at man vil opleve den højere hastighed: 
         - Man skal være i et Turbo 3G dækningsområde
         - Man skal have et abonnement, som giver adgang til den høje hastighed

SPØRGSMÅL:Hvad sker der hvis en bruger med en igangværende Turbo3G datasession, bevæger sig ud af Turbo 3G område og ind i 2G område?
SVAR: Forbindelsen vil blive videreført med 2G GPRS hastighed

SPØRGSMÅL:Hvad sker der hvis en bruger med en igangværende 3G/GPRS datasession, bevæger sig ind i Turbo 3G område ?
SVAR: Brugeren vil automatisk blive overført på Turbo3G hastighed og opleve en højere hastighed

SPØRGSMÅL:Hvad gør jeg hvis den automatiske installation fejler?
SVAR:Hvis den automatiske installation fejler, så vent 4-5 minutter og forsøg
at sætte modemet i en anden USB-port. Sker der stadig intet skal du åbne
Stifinder, og virker din USB-port finder du her drevet "Mobilt Bredbånd". Klik
på mappen og åbn "Mobile Partner". Hernæst starter du filen "Setup.exe" og din installation starter.

SPØRGSMÅL:Jeg får ikke lov af PC'en til at installere? 
SVAR: Hvis du forsøger at installere USB-modemet på en firma-PC, skal du have administratorrettigheder, ellers får du ikke lov til at installere nye programmer.Undersøg i øvrigt altid med IT-afdelingen på din arbejdsplads, om det er i overensstemmelse med deres IT-politik, inden du installerer på en firma-PC.

SPØRGSMÅL:Jeg har installeret USB-modemet, men har problemer med at komme op i hastighed? 
SVAR: Mobilnettet tilbyder ingen garanteret hastighed, den kan variere imens du surfer. Hastigheden kommer an på hvor mange der befinder sig i den aktuelle dækning og hvor mange der surfer på samme hjemmeside. Se på teleudbyderens link til dækningskortet for aktuel dækning

SPØRGSMÅL:Kan jeg købe et USB-kabel  til USB-modemet til et som forlænger?
SVAR: Ja, et længere USB-kabel kan du f.eks. købe i enhver computerforretning

SPØRGSMÅL: Jeg vil meget gerne lave en afdragsordning med jer, da jeg ikke er i stand til at betale min regning. Hvem skal jeg tale med? 
SVAR: Du skal kontakte DLG Tele kundeservice på 7023 0600.

SPØRGSMÅL: Jeg har modtaget en rykker på min faktura, hvilket jeg ikke kan forstå. Hvem skal jeg tale med? 
SVAR: Du skal kontakte kundeservice 7023 0600

SPØRGSMÅL: Jeg vil gerne se aktuelle priser på mit telefoni, hvor kan jeg finde noget omkring dette? 
SVAR: Her på vores hjemmeside kan du finde priser på vores produkter. Kom til forsiden her.

SPØRGSMÅL: På min regning fremgår der "Leje af apparat", hvad er det og hvorfor betaler jeg for det? 
SVAR: Leje af apparat er en slags leje aftale af et telefonapparat som du tidligere har købt via TDC, som fortsat bliver opkrævet via din telefonregning hos DLG Tele. Det betyder, at såfremt telefonen bliver defekt kan den indleveres i nærmeste TDC forretning og enten ombyttes eller repareres. Såfremt du ønsker at framelde denne aftale, skal telefonapparatet indleveres i nærmeste TDC forretning, så stopper opkrævningen automatisk. Husk at få en kvittering.

SPØRGSMÅL: Hvad er DLG Teles Gironr.? 
SVAR: Det er: 800-2770

SPØRGSMÅL: Hvorfor skal jeg betale mobilabonnement når mit mobilnummer er ved at blive flyttet over til jer? 
SVAR: Abonnementet starter med et skygge nummer den dag, hvor man underskriver kontrakten. Et skygge nummer er et midlertidigt nummer, vi opretter i forbindelse med overdraglese af mobilnumre fra andre udbydere.
DLG Tele skal bruge skygge nummeret, fordi vi skal have et aktivt simkort, når det gamle mobil nummer skal overdrages.