Betaling med din mobil
Mobilbetaling er betaling for udvalgte tjenester og fysiske
varer via mobiltelefonen.
I en del år har det været muligt at købe ringetoner, spil,
baggrundsbilleder, tv-afstemninger m.v. via mobiltelefonen.
Mobilbetaling går skridtet videre og vil på sigt omfatte mange
andre områder f.eks. bus- og biografbilletter, automat- og
internetkøb.
Som udgangspunkt er dit mobilabonnement automatisk åbnet for
mobilbetaling. Ønsker du at spærre for mobilbetaling, kan du
kontakte kundeservice på 7023 0600.
Sådan fungerer mobilbetaling
Mobilbetaling er et sms-baseret system, der fungerer på samme
måde, som når du bestiller indhold til mobiltelefonen f.eks. et
spil eller et musiknummer. Med mobilbetaling er det nu muligt at
købe fysiske produkter.
Eksempel: Du står foran en sodavandsautomat, der tager imod
mobil betaling. Du følger instruktionen på automaten og sender en
sms f.eks. med teksten "soda3922" til 1231, og så dumper den
sodavand, du har valgt ud af automaten. Beløbet trækkes bagefter på
din mobilregning.
Ved mobilbetaling for større beløb vil du typisk først få en
accept-sms inden købet gennemføres. Der kan være variationer
afhængigt af betalingssituationen.
Det kan du købe med mobilbetaling
I starten af 2009 var det være ret få varer og tjenester,
som kunne betales med mobiltelefonen. Som tiden går, er det
udbuddet af tjenester og varer, man kan betale med mobiltelefonen
blevet større.
Kom igang med mobilbetaling
Mobilbetaling kræver ingen tilmelding, men har du tidligere
valgt at spærre for tillægstakserede tjenester skal du ophæve denne
spærring.
Du kan fjerne spærringen ved at ringe til kundeservice
på 7023 0600.
Det koster ikke noget at blive åbnet eller spærret for sms
tjenester/mobilbetaling.
Det koster mobilbetaling
Som med andre elektroniske betalingsformer betaler du et mindre
tillæg for at kunne bruge en hurtig og bekvem betalingsform.
Prisen vil typisk være på niveau med gebyrer for betalingskort
transaktioner. Prisen er afhængig af beløbsstørrelsen og den
tjeneste eller de varer, du betaler med mobiltelefonen. I nogle
tilfælde vil gebyret for betalingen blive oplyst direkte, og i
andre tilfælde vil det være indregnet i prisen for varen eller
tjenesteydelsen.
Bemærk at der desuden kan være yderligere omkostninger for
datatrafikken, hvis du går på det mobile internet i forbindelse med
købsforløbet. Der er en beløbsgrænse for hvert køb på 225 kr.
Sikkerhed og mobilbetaling
Mobiltelefoner og netværk er generelt meget sikkert.
Det er desuden altid en god ide at bruge en pinkode for at åbne
din mobiltelefon. Bemærk, at du ikke hæfter for andres uberettigede
anvendelse af dit SIM-kort som betalingsmiddel, med mindre du
udviser groft uagtsom eller forsætlig adfærd i forbindelse med
misbruget.
Ydermere vil den enkelte mobilbetalingsløsning være omfattet af en
række ekstra misbrugs- og sikkerhedsforanstaltninger.
Hvis mobilen ikke er slukket og spærret med pinkode kan en tyv i
princippet købe varer og tjenester. Du hæfter dog ikke for andres
uberettigede anvendelse af dit SIM-kort som betalingsmiddel, med
mindre du udviser groft uagtsom eller forsætlig adfærd i
forbindelse med misbruget.
Det er desuden altid en god ide at anvende en pinkode for at
åbne din mobiltelefon.
Fejl med mobilbetaling
Hvis du oplever, at du får et andet produkt end det, du
bestilte, skal du rette direkte henvendelse til den butik eller
tjenesteudbyder, hvor du købt varen. Mit Tele formidler kun
selve betalingen. Har du spørgsmål omkring din mobilregning, kan du
kontakte Mit Tele kundeservice på 7023 0600.
Spærring af mobilbetaling
Du har mulighed for at spærre for alle former for
tillægstaksering, inklusiv mobilbetaling. Dette gøres ved at
kontakte Mit Tele kundeservice på 7023 0600.
Lovgivning om mobilbetaling
Betaling for varer eller tjenesteydelser med mobiltelefonen er
underlagt teleoperatørernes fællesregler (kaldet Rammeaftalen).
Rammeaftalen er baseret på eksisterende lovgivning og indeholder
en række regler, som beskytter forbrugeren (prispunkter,
faktureringsform, fortrydelsesret, kvittering, stikprøve-kontrol af
mobiltjenester m.v.).
Læs mere om Rammeaftalen.
Mobilbetaling i udlandet
Mobilbetaling kan bruges i udlandet, men det afhænger af hvilken
vare eller tjeneste, der er tale om. Varer eller tjenesteydelser
som tilbydes f.eks. via internet og WAP (fjernsalg), kan godt
betales i udlandet. Omvendt giver mobilbetaling foran en dansk
sodavandsautomat eller i en bus kun mening, hvis du er fysisk
tilstede, når du betaler.
Mobil betaling erstatter ikke Dankort
Mobilbetaling vil som betalingsmiddel være et supplement til
betalingskort og typisk bruges i specielle situationer, hvor det er
mere bekvemt eller hurtigere end betalingskort.
Få et overblik over dine køb med mobilen
De køb, hvor du har valgt at betale med mobiltelefonen, vil
optræde på din mobilregning på samme måde som køb af ringetoner,
spil, donationer til velgørenhed m.v.
Forskellen på mobilbetaling og indholdstakserede tjenester
Den væsentligste forskel på mobilbetaling og indholdstakserede
tjenester er, at indholdstakserede tjenester typisk er digitale
produkter, som købes og anvendes på mobiltelefonen (f.eks. et
stykke musik eller en ringetone). Mobilbetaling er typisk betaling
for fysiske varer eller ydelser i "den virkelige verden".
Hvornår trækkes pengene fra min mobil med mobilbetaling?
I hovedreglen med det samme, der kan dog i nogle tilfælde gå op
til 48 timer, før købet bliver registreret.